supermarkt, foto Shutterstock

Nieuws

Meer duurzaam voedsel in de winkelwagen

Gepubliceerd op
4 oktober 2017

Consumenten kopen steeds vaker duurzaam voedsel. Het marktaandeel is in een jaar tijd gegroeid van 8% in 2015 naar 10% in 2016. Consumenten besteedden in 2016 3,8 miljard euro aan dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel.

Er is opnieuw een forse toename te zien in de consumptie van duurzaam voedsel. In 2016 hebben consumenten voor 3,8 miljard euro dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel gekocht. Een stijging van 26% ten opzichte van 2015. Het aandeel duurzaam voedsel binnen de totale voedselbestedingen is gestegen van 8% in 2015 naar 10% in 2016. In 2010 was dit aandeel nog maar 3,5%, zo is te lezen in de Monitor Duurzaam Voedsel 2016 die begin oktober verscheen.

Duurzaamheidskeurmerken

De cijfers komen uit een steekproef bij de belangrijkste verkoopkanalen: supermarkten (70% van het aandeel), de buitenhuishoudelijke markt en speciaalzaken voor duurzame voeding. In de monitor wordt duurzaam voedsel gedefinieerd als voedsel dat voor consumenten als duurzaam herkenbaar is omdat het voorzien is van een van de tien duurzaamheidskeurmerken.

Groei

De grootste groei in duurzaam voedsel (42%) zie je bij de verkooppunten 'on the go' zoals bij treinstations, tankstations of op het vliegveld. Ook bij supermarkten was de groei met 36% groot. De bestedingen bij supermarkten zijn gestegen naar € 2.405mln. Onderzoekers verklaren die groei uit het feit dat ondernemers meer duurzame producten aanbieden.

Opvallend is de grote omzetstijging in de productgroep vlees en vleeswaren (+ € 469 mln., 110%). Het grootste marktaandeel van duurzaam product binnen een bepaalde productgroep in 2016 is voor eieren: 40% van eierenomzet betrof duurzame eieren. In de 'buitenhuishoudelijke markt' of foodservice zoals horeca, zorginstellingen en catering, was de groei in 2016 14%. Bij de speciaalzaken zijn de consumentenbestedingen niet gestegen, daar komen de bestedingen van consumenten uit op € 336 mln.

Beter leven

Van de duurzaamheidskeurmerken is de grootste stijging (99%) te zien bij het keurmerk 'Beter leven'. De onderzoekers verklaren die stijging door uitbreiding van het assortiment in supermarkten met dit keurmerk. Voor het keurmerk Biologisch schatten de onderzoekers dat de Nederlandse consument in 2016 in totaal voor ruim €1,4 miljard heeft besteed, een stijging van bijna 8% ten opzichte van 2015.

Bedrijfsleven

In een nieuwsbericht van de Rijksoverheid zegt Minister Kamp dat forse en aanhoudende groei van de vraag naar duurzame producten toont aan dat de markt voor duurzaam voedsel al lang geen nichemarkt meer is. Hij verwacht dat het bedrijfsleven de komende jaren verder op deze trend inspeelt en een nog ruimer aanbod van duurzaam voedsel op de markt brengt.

De Monitor Duurzaam Voedsel wordt jaarlijks in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken uitgevoerd door Wageningen Economic Research, mede op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, en is voor het eerst uitgebracht in 2011.

(Bron foto: Shutterstock)