ouderen, dokter, foto Shutterstock

Nieuws

Meer eiwitten om ondervoeding bij ouderen tegen te gaan

Gepubliceerd op
1 oktober 2018

Bij ouderen op hoge leeftijd komt ondervoeding vaker voor dan gedacht. Vooral het gebrek aan eiwitten is funest. Het gevolg dat afname van spiermassa en verlies van botmassa. Kern van alle adviezen is gezonder eten en meer bewegen.

Veel ouderen krijgen maar weinig eiwitten binnen met de dagelijkse voeding, zegt Canan Ziylan in een artikel in Voedings Magazine. Ze promoveerde op het onderwerp 'ouderen en ondervoeding'. Ze constateerde dat er bij ouderen maar weinig bewustzijn is over gezond en eiwitrijk eten. Ze denken dat ze goed bezig zijn, maar er komt veel te weinig eiwit binnen, aldus Ziylan: "Schokkend weinig".

Ondervoeding

Ondervoeding, en met name het gebrek aan eiwit, is een probleem dat bij ouderen vaak voorkomt. 7% van de zelfstandig thuiswonende ouderen en 14% van de ouderen die thuiszorg krijgen, is ondervoed, schrijft Vakblad Voedings Magazine in het artikel 'Naar een effectieve aanpak van ondervoeding bij ouderen'. Het vakblad noemt iemand ondervoed als een BMI (Body Mass Index) lager is dan 18,5. Voor mensen van 65 jaar en ouder geldt dit al bij een BMI lager dan 20.

Eiwitten

Een tekort aan voedingsstoffen, zeker aan eiwitten kan leiden tot gewichtsverlies. Bij ouderen gebeurt dit vooral door afname van spiermassa en het verlies aan botmassa. Om op peil te blijven zoude ouderen dagelijks 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht moeten eten. In de praktijk komt dit neer op 10 tot 12 gram eiwit bij het ontbijt, 15 tot 23 gr. tijdens de lucht en 23 tot 31 gram tijdens de avondmaaltijd.

Osteosarcopenie

De afname van spiermassa of sarcopenie en verlies aan botmassa of osteoporose gaan bij ouderdom en ondervoeding vaak samen. Daarom wordt ook wel gesproken van osteosarcopenie. Het vakblad noemt verschillende adviezen die je bij osteosarcopenie ter harte zou moeten nemen zoals de inname van vitamine D, calcium en eiwtten. Kern van alle adviezen voor osteosarcopenie is meer bewegen en gezond eten.

Zuivel

Zuivel kan een belangrijke rol spelen bij de voeding, aldus het vakblad. Zuivel is een belangrijke bron voor calcium en vitamine B2, B12, A en de mineralen fosfor, zink, jodium en kalium. Vooral kaas en melk leveren een grote bijdrage aan de eiwit- en calciuminname bij ouderen.

Ziylan zegt in het interview in Voedings Magazine dat zij met collega's voor haar onderzoek maaltijden hebben ontwikkeld met in elke hoofdmaaltijd 25-30 gram eiwit. Er zijn vier verschillende maaltijden ontwikkeld met respectievelijk een normaal en een verhoogd eiwitgehalte.

(Bron foto: Shutterstock)