Nieuws

Regionaal voedsel verkleint afstand boeren en burgers

Met regionaal voedsel of 'Local for local' producten verklein je de afstand tussen producenten en consumenten. Er is veel belangstelling, maar hoe organiseer je het? Je kunt werken in een sociale onderneming bijvoorbeeld. De Wageningse studente Michelle Steggerda onderzocht de relatie van een sociale onderneming met zijn omgeving.

Bij consumenten groeit de vraag naar voedsel met een duidelijk herkomst. Liefst voedsel dat in hun directe omgeving geproduceerd is. Streekproducten bijvoorbeeld. Over regionaal voedsel, dat ook wel aangeduid wordt met de term 'Local for local' wordt veel geschreven. Groen Kennisnet heeft informatie gebundeld in het dossier Regionaal voedsel, met onder meer verwijzingen naar lesmateriaal zoals de leerarrangementen 'Regionaal voedsel: hoe werkt dat?' en 'Local for local'.

Sociale ondernemingen

De Wageningse studente Michelle Steggerda verdiepte zich in de rol van sociale ondernemingen als leverancier van lokaal voedsel. Hoe werken sociale ondernemingen? En hoe ontwikkelen de verhoudingen zich tussen die organisaties en hun omgeving? Welke factoren zijn van belang?

Haar onderzoek, dat ze uitvoerde in het kader van haar MSc studie Organic Agriculture, sluit aan op het onderzoekproject EFESEIIS, (Enabling the Flourishing and Evolution of Social Entrepreneurship for Innovative and Inclusive Societies). Ze heeft zich voor haar onderzoek verdiept in twee organisaties: Puur Lokaal in Arnhem en le Galline Felici in Sicilië. Puur Lokaal in Arnhem wil boeren en burgers bij elkaar brengen en heeft daarom een boerderijwinkel in de stad. Le Galline Felici is een organisatie van biologische boeren op Sicilië die hun producten verkopen aan consumentenorganisaties in diverse Europese landen, waaronder Italië en Nederland. Je kunt het omschrijven als een solidariteitsnetwerk.

Beide organisatie hebben de missie het voedselsysteem te veranderen zodat consumenten en producenten weer in contact met elkaar komen. Maar Puur Lokaal heeft een andere benadering dan le Galline Felici. Puur lokaal heeft een businessmodel met een groene component, een sociale component. Het businessmodel van le Galline Felici is gebaseerd op solidariteit en heeft een oriëntatie op biologische producten. In de Engelstalige scriptie 'Co-evolution of social enterprises and their environment' beschrijft ze hoe actoren uit de omgeving de organisaties beïnvloeden.

Buitenlandse productievestiging

Een heel andere vorm van 'Local for local' productie vind je in een studie van LEI Wageningen UR. Die studie laat zien dat Nederlandse tomatentelers die op de Europese markt produceren, de lokale markt kunnen bedienen door een buitenlandse productievestiging te openen. Zo kunnen ze in veel gevallen bovendien hogere opbrengstprijzen genereren dan via export.

(Bron foto: Jan Nijman)