Biefstuk, foto: Pixabay

Nieuws

Restaurantgast laat zich niet verleiden tot vegetarische keuze

Gepubliceerd op
13 mei 2015

Vegetarische gerechten prominent op de menukaart zetten verleidt gasten niet vaker zo’n maaltijd te bestellen.

In het artikel ‘Restaurantgast niet te verleiden tot vegetarische keuze’ uit Resource nummer 15 (2015) wordt ingegaan op een experiment van studente Renske Hermans, die zes weken lang de eetkeuzes van 291 restaurantgasten volgde. Zij deed dit in het kader van haar master Management, economie en consumentenstudies en schreef er haar scriptie over.

Menu gastronomique

Op de kaart stond prominent een ‘menu gastronomique’, bestaande uit voor-, hoofd- en nagerecht. De eerste twee weken bevatte dit een hoofdgerecht met vlees (biefstuk), gevolgd door twee weken met een vegetarische keuze (vleesvervanger met teriyaki). De laatste periode ontbrak het ‘menu gastronomique’ om te kijken hoeveel gasten een vegetarische keuze maakten uit de gewone kaart, dus zonder beïnvloeding. Het ‘menu gastronomique’ bleek veel populairder wanneer dit vlees bevatte. In die weken koos 50 procent van de gasten het menu, tegen 17 procent in de vegetarische weken.

Chique

De gasten aten in het door hotelstudenten gerunde restaurant Le Début in Den Haag. Dat de proef niet werkte, ligt mogelijk aan de deftige restaurantomgeving, zegt Ellen van Kleef, universitair docent bij de leerstoelgroep Marktkunde en consumentengedrag en Hermans’ begeleider in het artikel. ‘Zo waren ze chique uit eten en dachten heel bewust na over hun keuze.’

Zetjes

Het beïnvloeden van gedrag met ‘zetjes’ – kleine omgevingsveranderingen die de keuzevrijheid niet beperken – leunt juist op het feit dat we dagelijkse beslissingen snel en automatisch nemen. Eerdere proeven tonen aan dat zetjes een flinke invloed kunnen hebben op gedrag. ‘Vaak worden hierbij methodes uit de marketing gebruikt’, zegt Van Kleef. Denk aan een kiosk waar gevraagd wordt ‘of je daar ook iets bij wil drinken?’. Zulke tactieken kun je ook inzetten voor gezondere keuzes. Wanneer je in een kantine -waar keuzes minder wel overwogen worden gemaakt dan in een chique restaurant – een vegetarische maaltijd de standaard maakt, vermoedt Van Kleef dat deze vaker wordt gekozen.


Bron foto: Pixabay