Nieuws

Smakelijk eten moet consument tot duurzame keuzes verleiden

Bij een duurzaam voedingspatroon eet je zo veel mogelijk duurzaam geproduceerd plantaardig eiwit, liefst seizoen- en streekgebonden. Wil je consumenten verleiden, dan moet het ook lekker zijn. Daarom organiseerde de smaakacademie Achterhoek een smaakwerkplaats Zuivel.

De partners van de Green Deal Verduurzamen Voedselconsumptie, die in november 2015 ondertekend is, wil dat de consument overstapt op een duurzamer voedingspatroon. Dat is een voedingspatroon die zo veel mogelijk gebruik maakt van seizoen- en streekgebonden producten, plantaardige eiwitten en duurzaam geproduceerde producten. Daarbij vindt zo min mogelijk verspilling plaats.

Duurzamer voedsel

De ondertekenaars - waaronder de ministeries van Infrastructuur & Milieu en Economische Zaken, Wageningen University and Research, horecagroothandel, gemeenten en producenten van voedsel - zijn er van overtuigd dat het voedselsysteem moet veranderen. De huidige productie van voedsel heeft negatieve effecten op onze leefomgeving, klimaat en biodiversiteit, zo is te lezen in de 'Green Deal Verduurzamen voedselconsumptie'. Bovendien staat de wereld voor de uitdaging om de groeiende wereldbevolking, van 6 naar 9 miljard mensen in 2050, te voorzien van voldoende eiwitten. Om het verduurzamen van het voedingspatroon van consumenten te versnellen, organiseren de partijen diverse projecten.

Streekkantine

Zo hebben in Amsterdam een vijftal restaurants en cateraars eiwitten als zeewier en boekweit op de menukaart gezet. In de gemeente Groningen, ook een van de partners van de Green Deal, is een Streekkantine geopend. In die streekkantine, een bedrijfsrestaurant, vind je een een groot assortiment aan regionaal geproduceerd voedsel.

Smaakwerkplaats

De smaakacademie Achterhoek, waarin onderwijs en ondernemers samenwerken, legt de nadruk op de ontwikkeling van regionale foodketens met een focus op smakelijk eten. Zo organiseerde de smaakacademie bij AOC Oost in Doetinchem een smaakwerkplaats zuivel. Lokale boeren, retailers en horeca werden tijdens die bijeenkomst aan elkaar gekoppeld om tot innovatie en nieuwe producten te komen.

(Bron foto: Shutterstock)