voedselinfo, foto WUR

Nieuws

Symbolen maken gezonde voedselkeuze makkelijker

Gepubliceerd op
19 september 2017

Hoe kun je consumenten verleiden tot een gezondere voedselkeuze. Moet je zo volledig mogelijke informatie op etiketten zetten of volstaat een symbool of een stoplichtkleur? En kun je augmented reality inzetten? Wageningse studenten zochten het uit.

De Wageningse student Bence Csákváry vroeg zich af of je Augmented Reality in kunt zetten om consumenten te verleiden tot gezondere voedselkeuze. Augmented Reality of AR is een nieuw fenomeen, je zou het kunnen vertalen als 'verrijkte werkelijkheid'. Met moderne technologie kun je de echte wereld verbinden met een virtuele wereld. Je verrijkt zo de werkelijkheid met aanvullende informatie of digitale beelden.

Je kunt dat doen met hulp van apps op je smartphone. Zo zou je in de supermarkt aanvullende informatie van voedingsmiddelen op je telefoon kunnen bekijken. Wat is de voedingswaarde? Hoe hoog is het suikergehalte? Zit er niet te veel zout in? Dat het geen theorie is, liet Albert Heijn afgelopen zomer zien. De supermakrt introduceerde een productscanner als app op je telefoon die aanvullende informatie geeft.

Augmented reality

De vraag is of je die AR ook kunt gebruiken - naast het aanbieden van aanvullende informatie - om gezonder voedsel te promoten? Dat was de onderzoeksvraag waar Csákváry zich over boog. Zijn MSc Thesis 'Promoting healthier food choices with the application of Augmented Reality' laat zien dat AR een goede aanvulling is op de informatie die op de etiketten van voedingsmiddelen staat. AR maakt de informatie toegankelijker en in vergelijking makkelijker, maar het heeft geen effect op keuze voor gezonder voedsel.

Symbolen en kleuren

Een jaar eerder keek Michiel van Noppen welke kenmerken op de verpakking van voedsel het het meest doorslaggevend zijn bij de overweging om voor een gezond product te kiezen. Wat is het belangrijkst? Een plaatje, een symbool, een claim of een kleursignaal (groen, oranje, rood)? In zijn MScThesis 'Communicating healthfulness' is te lezen dat een signaalkleur samen met een symbool voor gezondheid belangrijker zijn dan andere informatie. Maar als de verpakking associaties oproept met ongezonde keuzes, bijvoorbeeld door de kleur, worden andere kenmerken van de verpakking belangrijker. Voor sommige mensen, die meer gericht zijn op tekstuele informatie, zijn de symbolen minder belangrijk. En voor mensen met een sterke interesse in gezond voedsel, is alle informatie van belang. 

(Bron foto: WUR )