supermarkt, foto Shutterstock

Nieuws

Tips voor online verkoop groente en fruit

Gepubliceerd op
9 december 2017

Consumenten kopen steeds vaker online, maar de online markt voor groente en fruit blijft achter. Er gaat wel eens wat mis. Een onderzoeksrapport zet tips voor online verkoop op een rij. Zo is versgarantie belangrijk.

Steeds meer consumenten kopen hun boodschappen online. Het foodsegment is zelfs een van de grootste groeiers in de onlinemarkt, maar de online verkoop van groente en fruit blijft achter. De vraag is waarom dit zo is. En wat zijn de kansen? Zijn er oplossingen? Met die vragen voerde Wageningen Economic Research in 2015 en 2016 het onderzoeksproject 'Fresh Online Pack' uit, een project dat deel uitmaakt van het innovatiethema 'Samenwerkende waardeketen' van de topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen. Het rapport 'Verse groenten en fruit kunnen ook online' geeft inzicht in de ontwikkelingen en zet tips in de vorm van do's en don'ts op een rij.

Online markt

De onderzoekers schrijven in het rapport dat het lastig is goed in te schatten hoeveel voeding er door consumenten online gekocht wordt. Post NL schat dat in 2014 11% van de Nederlanders die voedselproducten online koopt. Wageningse onderzoekers schatten het percentage op 12%. En volgens het CBS kocht in 2015 ruim 70% van de Nederlanders wel eens iets online.

Versheid

Met de online verkoop van voeding gaat er nog wel eens wat mis. Zo worden niet alle bestelde producten geleverd, soms worden verkeerde producten geleverd of producten die helemaal niet besteld zijn. Cruciaal voor het succes van online levering is de versheid van producten. En het is voor de online verkoper belangrijk contact te houden met de klant.

Keten

Een van de voordelen van online verkoop is dat de keten korter kan worden. Daardoor kan een teler of leverancier direct contact houden met de klant. Daardoor kan een consument de teler ook echt leren kennen. Het rapport zet tips op een over de keten, het product en de verpakking. Een van die tips is dat een online verkoper niet een supermarkt moet imiteren maar een uniek en verrassend assortiment moet leveren. En als verkoper heb je de mogelijkheid extra informatie te geven in de vorm van recepten of achtergrondinformatie over het product.

(Bron foto: Shutterstock)