Studiedag

Training Natuurinclusieve landbouw

Gaandeweg de dag ontdek je op basis van de vier componenten ethisch, ecologisch, technisch en economisch, de betekenis en rol van het keuzevak ‘Natuurlijk groen’ in de opleiding van een leerling en hoe je daar als docent invulling aan kunt geven.

Organisator Aeres Hogeschool Wageningen
Datum

wo 6 juni 2018 10:00 tot 16:30

Locatie Bezoekerscentrum Veluwezoom Heuvenseweg 5a, Rheden

Het vmbo-keuzevak 'Natuurlijk groen' gaat over agrarisch natuurbeheer, ook wel natuur inclusieve landbouw genoemd. De eindtermen in het keuzevak benadrukken het aandachtsveld als een neventaak van de agrarische sector. Op basis van vier componenten ontdek je gaandeweg de betekenis en de rol van dit keuzevak in de opleiding van een leerling en hoe je daar als docent invulling aan kunt geven: 

  • Ethisch (maatschappelijk): de houding van de mens t.o.v. de natuur
  • Ecologisch: hoe functioneert een levensgemeenschap en wat is daarin de invloed van het agrarisch bedrijf
  • Technisch: hoe kun je maatregelen uitvoeren om inheemse wilde flora en fauna te ondersteunen
  • Economisch: wat kost het en wie betaalt wat?



De training wordt gegeven door Martien Hontelez. Martien was jarenlang docent en trainer bij Helicon Opleidingen en de Aeres Hogeschool in Wageningen. Momenteel werkt hij als zelfstandig trainer en coach.

Doelgroep

(Aankomende) docenten binnen het nieuwe profiel Groen die het keuzevak 'Natuurlijk groen' (gaan) verzorgen en vanuit eerdere opleiding en ervaringen over kennis en vaardigheden beschikken betreffende de inhoud van dit keuzevak.

Inhoud

Tijdens de dag doorlopen we een drietal fasen: 

  • Verkenning: Wat is natuur inclusieve landbouw? Wat is 'natuur'
    ook al weer? Hoe verhoudt het zich tot de landbouw en waarom willen we
    dat vmbo-leerlingen daar kennis van hebben? 
  • Onderwijskundige organisatie: Tijd (lesrooster) en ruimte
    (lokaliteit) zijn altijd kaderstellend voor de mogelijkheden die je als
    docent hebt bij het uitvoeren van het onderwijs. We formuleren op basis
    van de eindtermen in het keuzevak een wensenlijstje en vergelijken dat
    met de werkelijke mogelijkheden op jouw school. 
  • Werkvormen: Wat zijn goed bruikbare werkvormen? Natuurlijk gaan
    we uit van betekenisvol en activerend leren en borduren we verder op wat
    je daarvan als docent al weet en in je lespraktijk toepast. We gaan op
    zoek naar de perfecte integratie van theorie en praktijk.



Programma

  • 10:00  Ontvangst en kennismaking
  • 10:30  Thematische verkenning: natuur en landbouw
  • 11:00  Werken vanuit de 4 pijlers: ethiek, ecologie, techniek, economie
  • 11:45  Onderwijskundige organisatie: wensenlijstje vs de praktijk
  • 12:45  Lunch
  • 13:15  Werkvormen: uitwisselen en verzamelen van idee├źn
  • 14:15  Op naar betekenisvolle opdrachten
  • 15:30  Reflectie en evaluatie
  • 16:15  Afsluiting