Nieuws

Trends in foodservice

Nederlanders gaan voor gemak, kopen meer voedsel online, zo blijkt uit een trendbeschrijving. Het aandeel groenten en fruit in foodservice-producten groeit.

Het aandeel groenten en fruit (agf) in foodservice is maar klein, maar de omvang stijgt, zo blijkt uit de brochure 'Online en beleving creëren nieuwe kansen voor toeleveranciers van agf'. In twee jaar tijd is de omzet gestegen met 10%. Het aandeel vers stijgt nog harder (17%). En binnen agf doen vooral de groenten het goed in de horeca.

Foodservice

Foodservice is een verzamelterm voor diensten die voedings- en genotmiddelen consumptiegereed aanbieden. Je kunt denken aan horecavoorzieningen, cateringdiensten bij bedrijven en scholen of voorzieningen bij tankstations of treinstations. Groenten hebben een betere positie gekregen in de horeca, zo blijkt uit de brochure. In twee jaar tijd is daar het aandeel gegroeid met 42%. Sla en salades groeien het hardst. Het aandeel fruit neemt het snelst toe bij de cateringvoorzieningen met een groei van 20 %. Vooral citrusfruit, appel en bananen zijn de hardlopers.

Online

Een andere opvallende trend is de toename van online foodservice. Nederlanders behoren niet tot de voorlopers van online bestelgedrag, zeker niet in vers-aankopen, maar de onlinemarkt voor food is wel een van de grootste groeiers, zo is te lezen in de borchure. In 2015 groeit het aandeel onlinebestedingen sterk. In het derde kwartaal groeide de omzet ten opzichte van een jaar eerder met bijna € 174 miljoen (+42%).

Foodboxen

Online worden veel foodboxen besteld. In 2014 werden wekelijks ongeveer 30.000 boxen in Nederland bezorgd. Kopers doen dat vanwege het gemak en beleving. Het gemak bestaat er uit dat je een doos ontvangt met alle ingrediënten die passen bij een thuis te koken maaltijd. Naast deze foodboxen zijn er andere ontwikkelingen. Zo blijkt dat mensen steeds vaker buitenhuis ontbijten (30% groei). En er komen steeds meer eetmomenten. De consument gaat van drie naar zeven eetmomenten per dag. Hij eet ook op andere plaatsen: stations bijvoorbeeld.

De brochure is een verslag van een onderzoek dat LEI Wageningen UR heeft uitgevoerd in opdracht van de brancheorganisatie GroentenFruit Huis.

(Bron foto: Thinkstock)