curry dahl, foto Shutterstock

Nieuws

Wat eet je in de Week zonder vlees?

Gepubliceerd op
14 maart 2019

Van 11 tot 17 maart wordt in Nederland voor de tweede keer de ‘Nationale Week zonder vlees’ gehouden. Maar wat eet je in zo’n week als alternatief voor vlees? Vis, kaas of eieren blijken favoriete vleesvervangers, maar de duurzaamheidswinst is beperkt. Beter is te kiezen voor peulvruchten.

Wanneer je als volwassene deze week geen vlees eet, bespaar je: 130 liter water, 76 kilometer autorijden en 770 gram dierenvlees, stellen de initiatiefnemers van de 'Nationale week zonder vlees'. Omdat elke dag vlees eten schadelijk is voor gezondheid, milieu en dierenwelzijn, wil Stichting Nationale Week Zonder Vlees een flexitarisch eetpatroon promoten en bewustwording van de impact van vleesconsumptie vergroten. Maar wat eet je dan als alternatief voor vlees? Stap je over op kaas, eieren, vleesvervangers of kies je voor peulvruchten of insecten? Wagenings onderzoeker Hans Dagevos gaat in een blog in op die vraag.

Impact

Dat minder vlees eten een goede keuze is, wordt ondersteund door resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Om verschillende redenen is het goed over te stappen op een dieet met minder dierlijke eiwitten. Hoewel de consumptie van vlees de afgelopen jaren in omvang wat is afgenomen, blijkt die trend niet echt door te zetten, ondanks het grote aanbod van plantaardige vleesvervangers in het supermarktschap en de snackbar.

Hoewel Dagevos het maatschappelijk initiatief voor een week zonder vlees sympathiek vindt, vraagt hij zich in zijn blog af wat de impact van een week zonder vlees zal zijn. Zet de week mensen ook daadwerkelijk aan vaker voor wat anders dan vlees te kiezen? En daarnaast vraagt hij zich af wat het alternatief wordt voor vlees.

Uit onderzoek blijkt dat vis de meest favoriete vleesvervanger is van veel mensen. Zuivel, kaas of eieren scoren ook hoge ogen. Om redenen van gezondheid of duurzaamheid zou je beter voor plantaardige vleesvervangers kunnen kiezen, of simpelweg voor meer groenten. En dan zijn er ook nog de nieuwe eiwitbronnen insecten, zeewier en kweekvlees.

Peulvruchten

Als je kijkt naar duurzaamheid, dan zet een kaasschnitzel weinig zoden aan de dijk, stelt Dagevos. En uit onderzoek blijkt dat de duurzame merites van plantaardige vleesvervangers, kweekvlees, algen- en insectenkweek worden beperkt door de energie en hulpbronnen die de productiemethoden vereisen. Daarom is het misschien beter te kiezen voor peulvruchten. Peulvruchten hebben immers geen industriƫle bewerking nodig.

De uitdaging is veel meer het zwakke imago van peulvruchten onder consumenten te versterken. En ook meer aandacht voor paddenstoelen en noten in het weekmenu is aan te bevelen. Dat sluit aan bij de huidige Schijf van Vijf die eten van peulvruchten en noten als onderdeel van het aanbevolen flexitarische eetpatroon aanbeveelt.

(Bron foto: Shutterstock)