Foto Jeroen van der Wielen

Nieuws

Hoe spreken we jongeren aan

Gepubliceerd op
22 januari 2019

Tijdens de deelsessie ‘de toekomst is groen’ op de Groenpact Manifestatie is uitgebreid gediscussieerd over hoe we meer jongeren kunnen interesseren voor de groene sector. Dick Pouwels (HAS Hogeschool), Jorrit Kiewik (SFYN) en de winnaars van de impactprijs gingen in gesprek met het publiek.

In juni 2018 bleek uit een onderzoek van Motivaction dat meer dan 50% van de jongeren zijn geïnteresseerd is in een opleiding of carrière in de groene sector. Maar de vraag is: hoe spreken we jongeren aan? Wat werkt wél?

Er staat ons nog heel wat te doen! Dick Pouwels: “Alle groene opleidingen, of het nu de hogescholen zijn of de AOC’s, hebben een probleem: de jeugd kiest niet zo snel voor de groene sector. Om dat met een cijfer te illustreren: de agrarische sector is goed voor 10 tot 15 procent van de arbeidsmarkt terwijl er maar zo’n 4 procent van de jongeren een opleiding in de sector volgt. Terwijl we nieuwe aanwas hard nodig hebben.

Veel leerlingen zijn onbewust over mogelijkheden en kansen in de groene sector, zij hebben een negatief beeld over innovatie in de sector, carrière kansen, mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en groei en kansen voor ondernemerschap. Het werk begint nu pas, met de juiste argumenten zullen we de interesse die er dus is vast te houden en groter te laten worden.”

Jorrit Kiewik sluit hier op aan in zijn presentatie: “Jongeren zijn wel degelijk te motiveren, dat blijkt uit onze dagelijkse praktijk. Wij slagen erin om techneuten aan ons te binden. Jongeren die werken aan de transitie, bijvoorbeeld bij klimaatonderhandelingen. We doen dat door ze aan te spreken op onderwerpen die zij interessant vinden en ze vervolgens bewust te maken voor en te actief te maken in de interessante transities die er nodig zijn en plaats vinden.”

Uit de discussie die volgde werden de volgende ideeën genoemd om jongeren te betrekken, naast open dagen (met enthousiaste superleuke studenten!): zorg dat je aanwezig bent bij manifestaties die veel publiek trekken, geef proeflessen op basisscholen, studenten inzetten als ambassadeurs, ga met leerlingen naar zoveel mogelijk verschillende bedrijven en laat ze zien en ervaren hoe het er aan toe gaat in de sector.


(Bron foto: Jeroen van der Wielen)